Reklamace zkažené potraviny
Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb (dále jen "reklamace") včetně údajů o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
Právo reklamovat zboží má každý, kdo zjistil, že koupil zkaženou potravinu (nahnilou, plesnivou či jinak poškozenou).
Pokud máte zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti výrobku, lze takové posouzení provést pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Můžete využít jakoukoliv akreditovanou laboratoř , jejichž seznam naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci, o.p.s.
Reklamovat zakoupený (zkažený nebo poškozený) potravinářský výrobek může v České republice občan starší 18 let nebo zákonný zástupce, který může v této věci jednat za nezletilého spotřebitele.
O reklamaci rozhoduje prodávající, přičemž kupující má právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu věc uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle požadavku kupujícího - buď výměnou věci nebo její opravou; není-li takový postup možný, může kupující požadovat přiměřenou slevu z ceny nebo od smlouvy odstoupit (tj. může požadovat vrácení peněz).
Nesouhlasí-li kupující se způsobem vyřízení reklamace, může se domáhat svých práv soudní cestou.
Schovejte si doklad o zakoupení výrobku, který následně předložte při reklamaci prodejci.
Prvně se obraťte na prodejce, pokud u něj neuspějete, žádejte nápravu u příslušného kontrolního orgánu, a to podle výrobku u:
Státní zemědělské a potravinářské inspekce - potraviny rostlinného původu nebo
Státní veterinární správy - potraviny živočišného původu.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Květná 504/15, 603 00 Brno
Státní veterinární správa, Slezská 100/7, 120 00 Praha 2
S příslušným pracovníkem orgánu státní správy na výše uvedených adresách v pracovní době.
Předložte doklad o zakoupení výrobku.
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů.
Pokud se obrátíte na příslušný kontrolní orgán, budete do 30 dnů seznámeni s výsledkem kontroly.
Orgány ochrany veřejného zdraví (hygienické stanice), příp. Český institut pro akreditaci (ČIA), dále pak spotřebitelské organizace či příp. soud.
V případě soudního sporu s výrobcem nebo obchodníkem musíte podat nezkreslené a pravdivé informace o okolnostech případu.
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.
Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, § 17
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
Zákon č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, § 2, 3
Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně souvisejících zákonů, § 52, 54
Občanský zákoník č. 40/1964 Sb.
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
Sankce (pro spotřebitele) nejsou stanoveny.
Příslušný orgán dozoru uloží podnikateli, který poruší povinnosti, pokutu podle § 17 zákona o potravinách a tabákových výrobcích.
Můžete se obrátit na:
Ministerstvo zemědělství - odbor bezpečnosti potravin, environmentálního rozvoje a prevence znečištění, Těšnov 65/17, 117 05 Praha 1,
Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, Květná 504/15, 603 00 Brno,
Státní veterinární správu, Slezská 100/7, 120 00 Praha 2.
Podezření z onemocnění způsobeného požitím zdravotně závadné potraviny (Potraviny)
Jak se bránit proti nevyhovujícím potravinám v obchodní síti (Potraviny)
Ministerstvo zemědělství - odbor bezpečnosti potravin, environmentálního rozvoje a prevence znečištění
Dr. Josef Balga
20.06.2006
20.06.2006
Bez časového omezení.
Rychlé odkazy
Snadný přístupu k informacím z našeho obsahu.
Mohlo by Vás zajímat